Demo – Reguliere en periodieke werkzaamheden (taken) invoeren in het rooster

In dit artikel:

  • Reguliere en periodieke taken toevoegen in het rooster
  • Takenoverzicht functionaliteiten
  • Taakwijzigen

Het werkprogramma bestaat uit alle vaste (reguliere en periodieken) werkzaamheden die uw uitvoerende medewerkers op een locatie uitvoeren. Deze werkzaamheden worden als taken ingevoerd in het online rooster. Dit vervangt het papieren rooster of excel rooster. Uw medewerkers krijgen toegang tot het live rooster en kunnen hier de werkzaamheden afmelden. Uw klant krijgt toegang tot het online rooster en kan live meekijken met de werkzaamheden, volledig transparant! Uiteraard kunt u het online rooster alsnog uitprinten. Wanneer u dit jaarrooster print dan wordt hier automatisch een QR code aan toegevoegd die toegang geeft tot het online (actuele) rooster. Eerst gaan we het rooster vullen met alle vaste taken. Hieronder wordt uitgelegd hoe u dit kunt doen. Wilt u een eenmalige taak inplannen? Klik hier,

 

Reguliere en periodieke taken toevoegen in het rooster

Let op, hier heeft u een ‘Beheer‘ gebruikersrol voor nodig. Voordat u de taken kunt invoeren in het rooster moet u 3 essentiële stappen volgen: Toevoegen klant, locatie & rooster. Klik hier voor uitleg hoe u dit doet.

 

Stap 1: Open het rooster bewerk scherm

Ga naar rooster pagina. Hier ziet u een overzicht van al uw aangemaakte roosters. Klik op de blauwe knop ‘Periodiek‘ om het bewerk scherm te openen.

 


Stap 2: Taak toevoegen

Taak toevoegen

 

Extra informatie - Taak toevoegen

Inleiding

Hier leer je meer over het toevoegen van taken, en de mogelijkheden. In dit stappenplan komt het volgende aanbod:

  • Taak toevoegen
  • Dagtaak
  • Weektaak
  • Maandtaak
  • Extra informatie toevoegen aan een taak

1 – Taak toevoegen

Taak toevoegen

  • Taak: Benoem hier de handeling.
  • Beschrijving: Beschrijf hier wat u met de handeling precies doet.
  • Voorkeurs uitvoerder: Geef aan wie deze specifieke taak uitvoert. Hiervoor moet u wel eerst een uitvoerders account aanmaken (Klik hier voor uitleg). Werkt u met een ploeg? Laat het dan staan op Geen uitvoerder. De ploeg kunt u later koppelen aan het gehele rooster (Klik hier voor uitleg).
  • Ruimtes: Voeg hier eventueel aan bij welke ruimte(s) de taak wordt uitgevoerd.
  • Herhaling: Kies hier hoe vaak de taak moet worden uitgevoerd. Bij dagtaak kunt u kiezen uit dagen van een week, Bij weektaak kunt u kiezen uit weken van het jaar, Bij maandtaak kunt u kiezen uit maanden van het jaar. Op de juiste dag, week, of maand blijft deze taak open staan voor de schoonmaak medewerker (uitvoerder) om deze uit te voeren en af te melden. Zie hieronder taakomschrijving voorbeelden van een dagtaak, weektaak, en maandtaak.

2 – Dagtaak

Om een dagtaak te selecteren is het belangrijk om de Herhaling op “Dagelijks” te zetten. Voor een bepaalde taak is het bijvoorbeeld ook handig om ‘Stuur e-mail notificatie’ op ‘Ja’ te zetten. Zo krijgen alle betrokkenen automatisch een e-mail herinnering dat de taak binnenkort weer aan de beurt is. Klik hier voor meer informatie.

Wanneer u tevreden bent met uw taakomschrijving, klik dan op de groene knop ‘Taak toevoegen‘.

Taak toevoegen Herhaling Dagelijks

3 – Weektaak

Taak toevoegen: Wekelijks

4 – Maandtaak

Taak toevoegen: Maandelijks Bovenstaande voorbeeld is de optie rechtsboven ‘Meer opties‘ aangeklikt voor meer taak instelling mogelijkheden (Deze is meestal al automatisch uitgeklapt). Voor een glasbewassing taak is het bijvoorbeeld handig om ‘Stuur e-mail notificatie’ op ‘Ja’ te zetten. Zo krijgen alle betrokkenen automatisch een e-mail herinnering dat de taak binnenkort weer aan de beurt is. Klik hier voor meer informatie.

Wanneer u tevreden bent met uw taakomschrijving, klik dan op de groene knop ‘Taak toevoegen‘.

5 – Extra informatie toevoegen aan taak

Via het bewerkscherm van een specifieke taak krijgt u wat meer opties (Via het blauwe potloodje van een taak in het takenoverzicht). Hier kunt u bijvoorbeeld verschillende onderdelen toevoegen aan een taak. Dit kan erg handig zijn wanneer uw rooster uitgebreid is. Klik hier voor extra uitleg. U kunt ook extra informatie toevoegen in de vorm van tekst of afbeelding. Extra uitleg of een foto kan een taak een stuk duidelijker maken voor iedereen!

Extra informatie - Takenoverzicht

Inleiding

In dit stappenplan kom je erachter wat je kan doen met het takenoverzicht, denk aan taken verwijderen, taken bekijken, jaarrooster. Etc… In dit stappenplan komt aanbod:

  • Takenoverzicht
  • Liverooster
  • Jaarrooster

 

1 – Takenoverzicht

Scroll naar beneden voor het overzicht van uw aangemaakte taken. Wilt u een taak bewerken? Dit kan via de blauwe knop met het potloodje. U kunt ook meerdere taken tegelijk wijzigen. Klik hier voor meer uitleg hierover. U kunt zelf informatie kolommen zichtbaar of onzichtbaar maken via de blauwe knop ‘Kies kolommen‘.

Een mooier resultaat van uw ingevoerde taken kunt u bekijken via het ‘Live rooster‘, of ‘Jaarrooster‘. Klik hiervoor op de ‘Bekijk‘ of ‘Jaarrooster‘ knop rechts bovenin uw scherm. Uw uitvoerders en klant krijgen ook toegang tot het live- en het jaarrooster. Zie hieronder voor een voorbeeld van het resultaat:

Taken overzicht

2 – Liverooster

Tip: Vanuit het live rooster kunt u ook taken bewerken. Klik hiervoor op het potloodje van de taak.

3 – Jaarrooster

Tip: Vink de voor u relevantie kolommen aan en klik op ‘Print’ om het jaarrooster als pdf op te slaan of uit te printen. Hier wordt automatisch een QR code aan toegevoegd die toegang geeft tot het live rooster.

 

Extra informatie - Taak wijzigen

Inleiding

In dit stappenplan leer je hoe je taken moet bewerken en wat je ermee kan doen. In dit stappenplan komt voor:

  • Hoe bewerk ik een taak?
  • Taak bewerken
  • Taak verwijderen
  • Taak actie op selectie

1 – Hoe bewerk ik een taak?

Ga naar ‘Rooster‘ pagina, of klik hier. Hier vind je een overzicht van al je aangemaakte roosters.

Klik vervolgens op de blauwe knop ‘Periodiek‘ van het rooster die je wilt bewerken.

2 – Taak bewerken

Klik op de blauwe knop met het potloodje om per taak het bewerkscherm te openen. Hier kunt u de wijzigingen aan de taak maken. Vergeet niet om uw wijzigingen op te slaan via de groene knop ‘Opslaan‘.

Als de taak al eens is afgetekend krijg je de vraag om de historie te bewaren. Klik op ja om een nieuwe ‘Revisie’ aan te maken. Klik hier voor meer informatie over revisies.

 

3 – Taak verwijderen

Taak verwijderen

U kunt de verwijder knop als kolom toevoegen. Klik hiervoor op de blauwe knop ‘Kies kolommen’ en selecteer ‘Verwijder’ om deze toe te voegen aan de tabel – een rood kruisje komt tevoorschijn aan de rechterkant. Als u hierop klikt verwijdert u de taak meteen, dus wees voorzichtig. Wilt u een uitgebreidere uitleg over het stopzetten van taken? Klik hier.

4 – Taak actie op selectie

  Via de eerste kolom kunt u een selectie maken van de rijen die u wilt bewerken.

  • Door op uw toetsenbord ‘Shift’ ingedrukt te houden kunt in een reeks rijen selecteren
  • Door op uw toetsenbord ‘Windows’ of ‘Ctrl‘ of bij een Macbook ‘ Command’ knop ingedrukt te houden kunt u een selectie maken van rijen die niet opeenvolgend van elkaar zijn.

 

Klik vervolgens op de knop ‘Actie op selectie‘ en kies de actie die u wilt uitvoeren.

Wanneer de taken een verleden hebben kiest u bij het venster ‘Een nieuwe versie van de taak maken’ ‘Ja‘ om het verleden te behouden (NB: Dit venster krijgt u niet bij elke actie mogelijkheden te zien).

Vervolgens kiest u de ingangsdatum wanneer de nieuwe revisie ingaat. Doorloop de volgende stappen en klik als laatste stap op ‘Instellen‘ om de wijziging compleet te maken.

Krijgt u een foutmelding? Dan heeft u meerdere type frequenties geselecteerd en hiervoor gelden andere regels. Klik hier en ga naar stap 5 voor uitleg over hoe je hiermee kunt omgaan.

 


Stap 3: Uitgebreid rooster?

Een rooster kan al snel onoverzichtelijk worden als elke taak apart wordt aangemaakt. Door taken te bundelen in een dagelijks of wekelijks takenpakket met taakonderdelen, blijft het rooster compact en efficiënt. Schoonmakers kunnen dan met één druk op de knop een volledige taak aftekenen, terwijl ze per onderdeel nog steeds een opmerking of foto kunnen toevoegen. Dit bespaart tijd en zorgt voor een duidelijke werkwijze.

Bekijk hieronder stap voor stap hoe je een uitgebreid rooster instelt.

 

Extra informatie - Uitgebreid rooster aanmaken

Inleiding

In dit stappenplan leer je hoe je taken moet bewerken en wat je ermee kan doen. In dit stappenplan komt voor:

  • Hoe bewerk ik een taak?
  • Taak bewerken
  • Taak verwijderen
  • Taak actie op selectie

1 – Hoe bewerk ik een taak?

Ga naar ‘Rooster‘ pagina, of klik hier. Hier vind je een overzicht van al je aangemaakte roosters.

Klik vervolgens op de blauwe knop ‘Periodiek‘ van het rooster die je wilt bewerken.

2 – Taak bewerken

Klik op de blauwe knop met het potloodje om per taak het bewerkscherm te openen. Hier kunt u de wijzigingen aan de taak maken. Vergeet niet om uw wijzigingen op te slaan via de groene knop ‘Opslaan‘.

Als de taak al eens is afgetekend krijg je de vraag om de historie te bewaren. Klik op ja om een nieuwe ‘Revisie’ aan te maken. Klik hier voor meer informatie over revisies.

 

3 – Taak verwijderen

U kunt de verwijder knop als kolom toevoegen. Klik hiervoor op de blauwe knop ‘Kies kolommen’ en selecteer ‘Verwijder’ om deze toe te voegen aan de tabel – een rood kruisje komt tevoorschijn aan de rechterkant. Als u hierop klikt verwijdert u de taak meteen, dus wees voorzichtig. Wilt u een uitgebreidere uitleg over het stopzetten van taken? Klik hier.

4 – Taak actie op selectie

Via de eerste kolom kunt u een selectie maken van de rijen die u wilt bewerken.

  • Door op uw toetsenbord ‘Shift’ ingedrukt te houden kunt in een reeks rijen selecteren
  • Door op uw toetsenbord ‘Windows’ of ‘Ctrl‘ of bij een Macbook ‘ Command’ knop ingedrukt te houden kunt u een selectie maken van rijen die niet opeenvolgend van elkaar zijn.

 

Klik vervolgens op de knop ‘Actie op selectie‘ en kies de actie die u wilt uitvoeren.

 

Wanneer de taken een verleden hebben kiest u bij het venster ‘Een nieuwe versie van de taak maken’ ‘Ja‘ om het verleden te behouden (NB: Dit venster krijgt u niet bij elke actie mogelijkheden te zien).

 

Vervolgens kiest u de ingangsdatum wanneer de nieuwe revisie ingaat. Doorloop de volgende stappen en klik als laatste stap op ‘Instellen‘ om de wijziging compleet te maken.

Krijgt u een foutmelding? Dan heeft u meerdere type frequenties geselecteerd en hiervoor gelden andere regels. Klik hier en ga naar stap 5 voor uitleg over hoe je hiermee kunt omgaan.

Dit vind je misschien ook leuk …

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Translate »